فیلم جاده قدیم و بی اعتمادی جامعه ایرانی به روانشناس
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۰۰۴۰۹
سنندج - ایرنا - منیژه حکمت این بار هم مسائل و امور زنان را دستمایه ساخت فیلم کرد او در فیلم جاده قدیم به موضوع حساس تعرض به زنان می پردازد اما فقط سختی ها را نشان می دهد و راهی برای رفع زودتر ناراحتی های او ارائه نمی کند.
به گزارش ایرنا، هر چند موضوع اصلی در میانه های فیلم مطرح می شود اما به خوبی مشکلات، فشار و آسیب هایی که یک زن در این شرایط با آن مواجه می شود را به تصویر می کشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلمی اجتماعی که نشان می دهد یک زن در این شرایط تا چه حد حساس و آسیب پذیر می شود و باید مراقبت ها از او افزایش یابد.
اما مساله ای که در این فیلم نمی شود دید حضور یک روانکاو یا روانشناس برای حل بحرانی است که زن آسیب دیده در فیلم با آن مواجه شده است.
شاید بسیاری بگویند که فیلم در راستای جنبه آموزنده ای که دارد باید نشان می داد که یک زن در این شرایط سخت بشدت نیاز به یک روانشناس دارد و نحوه تاثیرگذاری یک روانشناس را به تصویری می کشید اما از سوی دیگر می توان نتیجه گرفت که منیژه حکمت شاید عمدا خواسته نشان دهد که جامعه ایرانی تا چه حد با روانشناسان بیگانه یا نسبت به آنها بی اعتماد است بنابراین مطرح کردن این موضوع برای او مهمتر بوده است.
آنجا می توان بیشتر به این نتیجه رسید که کارگردان تعمدا راه حل روانشناس را وارد فیلم نکرد و بعد از مدت ها که از حادثه تعرض می گذرد صحبت کوتاهی در مورد روانکاو می شود و نتیجه ای هم از مطرح شدن آن گرفته نمی شود و در همان حد می ماند، که این نشان می دهد کارگردان خواسته از این طریق بگوید که چنین راه حلی هم وجود دارد اما خانواده مینو زن شخصیت اصلی فیلم براحتی از کنار آن می گذرد.
البته کارگردان یک روانشناس را برای دقایقی وارد فیلم می کند ولی مینو شخصیت زن آسیب دیده فیلم اجازه عمل به او نمی دهد و اینجاست که یک رئیس بانک و زن تحصیل کرده و با تجربه هم اعتقادی به روانشناس ندارد.
درست است که در تمام فیلم به غیر از 2 جمله در یک سکانس موضوع روانشناس مطرح شد و دفعه ای که دوست مینو روانکاوی را همراه خود به دیدن او آورد دیگر این موضوع مطرح نشد اما همین قدر کافی بود که بییننده هوشیار پیام را دریافت کند و در ادامه فیلم با دیدن عذاب و سختی مینو، مرتب به این فکر کند که کاش خانواده اصرار بیشتری در بهره گرفتن از روانشناس می کرد تا مشکل زودتر حل شود.
این فیلم باز هم پیام هایی در خود دارد و به خانواده یک آسیب دیده نشان می دهد که بسیاری از مواردی که ساده است و به چشم نمی آید هم اگر رعایت شود در بهبود شرایط زنی که حادثه ای این چنین را پشت سر گذاشته موثر است.
خانواده ای که حتی به ذهن شان نمی رسد تلفن را از روی پیامگیر خارج کنند و اتاق مینو را تغییر دهند تا به بالکن دسترسی نداشته باشد و امکان خودکشی کاهش یابد از جمله مواردی است که می توان چنین پیام هایی را در آن دید.
مطرح شدن مشکلاتی که مینو زن شخصیت اصلی فیلم با آن مواجه است جذابیت بیشتری به فیلم داده و اضافه کردن بخشی که تنش مینو با یک وام گیرنده متمول را نشان می دهد برای دقایقی ذهن ها را به این سمت می برد که شاید حمله به او جنبه انتقام گیری داشته است.
در این فیلم موضوع حساسی مطرح می شود و جنبه هایی از خشونت دیده می شود که دیدن فیلم را برای برخی سنین نامناسب می کند اما همچون دیگر فیلم هایی که در جشنواره پخش شد هیچ محدوده سنی برای آن مشخص نشده بود و بسیاری از خانواده ها با کودکان خود به تماشای این فیلم و بسیاری از فیلم های دیگر آمدند.
فیلم سینمایی «جاده قدیم» چهارمین ساخته منیژه حکمت پس از 10 سال دوری از فیلمسازی است. در خلاصه داستان «جاده قدیم» با بازی مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی آمده است: «در آستانه سال نو مینو به خانه نمی رسد...»
این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور داشت.
خبرنگار: مید بهمنی**انتشار: سلیمانی
6108/9102
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غیرت؛ دگرگونی عقلانی
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد.
به گزارش ایسنا، وطن امروز به مناسبت سالگرد شهادت حمیدرضا الداغی نوشت: غیرت، واژهای نامآشنا در بین مردم ایران است که در تعابیر مختلفی از آن یاد شده است. اغلب غیرت را برای مردان به کار بردهاند و آن را جزئی از ویژگیهای مردانه دانستهاند. به این واژه که در ادبیات عمومی ما نیز کاربردهای فراوانی دارد، میتوان با ادبیات مختلفی رجوع کرد. غیرت یکی از شاخههای «مسؤولیت اجتماعی» که به طور فطری در انسان نهفته است. از سوی دیگر برخی افراد در جامعه تلاش کردهاند تا مفهوم غیرت را به مفاهیم نازلتر تقلیل دهند؛ «حسادت جنسی»، «تعصب»، «حصربندی فعال» و... از جمله برچسبهایی است که در سالهای اخیر به مفهوم غیرت نسبت داده شدهاند، گویی که غیرت یک نقص است که باید آن را سرکوب کرد. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و این مفهوم را به صفتی حیوانی تقلیل دادهاند. بر اساس ادعای این دسته از افراد، غیرت یک واکنش زیستشناختی است که نوعی واکنش به ربایش جنس مخالف قلمداد میشود؛ این دسته از افراد معتقدند در شرایط قانونمندی دنیای مدرن به دلیل اینکه ربایش افراد جرمانگاری شده است، لذا غیرت نیز امری سنتی تلقی شده و دیگر کاربردی ندارد! اما آیا میتوان مساله غیرت را به امری زیستشناختی تقلیل داد؟
ابنفارسی معتقد است غیرت دارای ۲ ریشه است: یکی از آنها به معنای «صلاح، اصلاح و منفعت» است و دیگری به «اختلاف بین ۲ چیز» دلالت دارد. در اصطلاح نیز غیرت به اشکال متعددی که تقریبا مشابه هستند، تعریف شده است. ملااحمد نراقی، غیرت را تلاش برای حفظ چیزی که نگهداری آن مهم است، میداند؛ چیزی که فضایل نفسانی است و ناشی از شجاعت، بزرگمنشی و قوت نفس است. اما میتوان یکی از دقیقترین تعبیرها را از علامه طباطبایی دریافت کرد. این مفسر و فیلسوف بزرگ معتقد است: غیرت یک اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و عبارت است از دگرگونی حالت انسان از حالت عادی و اعتدال به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس یا جاه و امثال آن تجاور کرده از جای خود میکند و این صفت غریزی صفتی است که هیچ انسانی به طور کلی از آن بیبهره نیست. هر انسان را که فرض کنیم - هر قدر هم که از غیرت بیبهره باشد - باز در برخی موارد غیرت را از خود بروز میدهد.
علامه طباطبایی با عام دانستن مفهوم غیرت، این نکته را تبیین میکند که زمانی که شما در حراست از هر امر مقدسی از حالت اعتدال خروج میکنید و دگرگون میشوید، در واقع رگههای غیرت در شما فعال شده است. حال گاهی این غیرت نسبت به خانواده به کار گرفته میشود، گاهی عمومیتر نسبت به زنان و دختران استفاده میشود و گاهی نیز دفاع از وطن است.
بهتر است این مساله را با چند سوال پیش برد، اساسا امر مقدس برای یک جامعه چطور ساخته میشود و چه چیزهایی برای مردم مقدس شمرده میشود؟ این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اگر شما موضوعی را مقدس نشمارید طبعا فطرت شما نیز برای دفاع از آن فعال نمیشود. سوال بعد این است که دستهبندی امر مقدس توسط چه کسی یا چه کسانی انجام میشود؟ یعنی چه کسی این دستهبندی را پیش روی یک جامعه قرار میدهد که چه مسالهای مقدس است و در صورت تعرض و تجاوز به حدود آن، شما باید از خود غیرت نشان دهید. شاید در نگاه نخست پاسخ به این سوالات عرفی تلقی شود، یعنی آنچه در ادبیات عمومی جامعه مقدس شناخته شود در نتیجه همان است اما اساسا اینگونه نیست، بلکه غیرت امری فرهنگی است که از تاریخ یک جامعه برخاسته است. زمانی که آرش جان خود را در کمانی قرار میدهد و آن را رها میکند، در واقع نسبت به مرزهای یک سرزمین غیرت نشان میدهد. این فرهنگ به واسطه شاعران و نویسندگان و تاریخنگاران به نسلهای بعدی منتقل میشود و دولتها و حاکمیتها وظیفه دارند تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند. این مساله از آنجا لازم توجه است که سست شدن پایههای غیرت در بین اقشار یک جامعه منجر به فروپاشی اجتماعی خواهد شد.
غیرت در متون اسلامی مبتنی بر ۵ مولفه است:
۱- مولفه بینشی است (ایمان و عدم کفرورزی)
۲- مولفه هیجانی عاطفی است (عدم سختدلی، حمیت و عزت نفس)
۳- مولفه رفتاری است (پرهیز از موسیقی و شجاعت)
۴- مولفه ارتباطی است (کنترل ارتباط با نامحرم، کنترل ظاهر همسر، جلوگیری از خرید غیرضروری، محافظت از همسر در برابر نگاه بیگانه و عدم سختگیری بیمورد)
۵- مولفه جنسی است (عدم ارتباط جنسی با نامحرم و عفتورزی)
آنطور که گفته شد، غیرت ابعاد گسترده و بههمپیوستهای دارد که فرد باید آنها را در خود پیدا کند و دولتها باید زمینه تقویت آنها را فراهم کنند.
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد. او ساعت ٢١ هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان بشدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.
حالا بهتر است مساله را به گونهای دیگر مورد بررسی قرار دهیم: «فردی که در برابر ظلم به یک فرد یا افراد دیگر وارد درگیری میشود، بدون آنکه پیش از آن شناختی نسبت به آن فرد مورد ظلم واقع شده داشته باشد، آیا رفتاری زیستشناختی از خود بروز داده است؟ امام صادق علیهالسلام میفرماید: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به ۳ خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد، باید خود را با تکلف به آنها وادارد: خوش رفتاری، گشادهدستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.
جامعه ایرانی طی سالهای اخیر هجمههای زیادی را علیه مساله «غیرت» تجربه کرده است. کمپینهای مختلفی چون «زن ناموس هیچکس نیست» از جمله همین موارد است که هر از چند در شبکههای اجتماعی داغ میشود. این مساله با هدف سرکوب موضوع «غیرت» از سوی مهاجمان مورد استفاده قرار میگیرد و بهانههای مختلفی نیز دارد. لذا لازم است جامعه نسبت به مفاهیم غیرت همواره حساس باشد. البته هست اما در سالهای اخیر و بویژه پس از روزهای حوادث ۱۴۰۱، گویی نوعی وادادگی همراه با لجاجت وارد رفتار برخی از مردم جامعه شده است. در حالی که برخی مردم ما نسبت به عواقب این وضعیت آگاه هستند اما بر اساس نوعی فرهنگ تحمیلی گویی تمایل دارند از ریشههای فرهنگی و اعتقادی خود فاصله بگیرند یا اینکه القای این فاصله را نوعی بهروز بودن و امروزی بودن جلوه دهند. از این جهت شخصی چون شهید الداغی در بین مردم میروید و بار دیگر این مساله را به ما یاد آوری میکند. ۲ سال پیش در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ ما دوباره به این موضوع فکر کردیم که زن در جامعه ایرانی امری مقدس است، فراتر از همه ادعاهای غرب که زن را یک موجود عادی ابزارگونه میبیند.
انتهای پیام